понеделник, 13 февруари 2012 г.

Относно аспектите на плетенето на кошници...

През изминалите почивни дни ми се отдаде възможност да опитам да направя нещо, което бях запланувала от дълго време, а именно - да изплета кошница. В буквален смисъл. И то не една, а даже две. Ето за какво говоря:
И докато в житейски аспект плетенето на кошници никога не ми се е отдавало, оказа се че като практическо занимание не е голяма философия.
Кошниците са направени от стари вестници, нарязани на ивици и навити като тръбички. За тази техника може да се прочете много по форумите, но моята базисна информация получих от ето тази галерия. 
За направата на тръбичките първоначално нарязах на четири всеки от листовете на един стар вестник. Получиха ми се ивици с ширина 7-8 см. След това навих тези ивици на бамбуков шиш под ъгъл около 45 градуса и края фиксирах с лепило. За малката кошничка ми бяха необходими 32-34 тръбички, а за голямата 56-58, но това е много относително и зависи от индивидуалния проект. Не съм документирала направата на малката кошничка, защото не бях сигурна в крайния резултат, но се ръководех изцяло от обясненията в галерията.
При голямата кошница направих опит да документирам процеса на работа. Различава се от малката по това, че дъното не е плетено, а е изрязано от картон и вместо да залепя върху картона тръбичките от вестник, около които ще се плете, пробвах да направя малко по-различна основа. Ето за какво говоря:

Първоначално изрязах кръг от картон с големина, съответстваща на размера на дъното на съда, който ще служи за основа. След това с шило пробих в париферията нечетен брой дупки. Облепих основата от двете страни с намачкана хартия за принтер  и отново пробих дупчиците в периферията. В дупциците проврях тръбичките от вестник, които се показваха от долната страна около 20 см. Показващите се от долната страна тръбички залепих от горната странапрез две, както е показано на снимките, като за фиксацията си помагах с щипки за пране. След това започна плетенето. Тръбичките се свързват една с друга чрез залепяне, като единият край леко се сплесква, за да влезе по-добре.
Плете се до необходимата височина. Моята кошница има нещо като периферия, която направих като махнах купата и продължих плетенето директно върху плота. Завърших като подпъхнах тръбичките от основата през две съседни.
Дръжките изплетох отделно, в краищата сложих лепило, подпъхнах и фиксирах с щипки за пране.
Последва боядисването с два пласта латекс и лакирането. Използвах за лакирането лак за салфетна техника, но предполагам, че и лак за дърво би свършил чудесна работа.
Отделно уших дрешка за малката кошница и след обличането мога да кажа, че тя ми стана любимка, напук на претенциозната форма на "каката".
След боядисването и лакирането кошниците стават доста здрави и ми се струва, че са чудесни за великденски яйца.
Ето това са резултатите от моя скромен опит в кошничарството. Смятам да ги споделя във второто предизвикателство на Miss Emerald .

15 коментара:

  1. Кошничките са много, много хубави.

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотни са,поздравления от мен и благодаря за снимките на процеса...надявам се скоро да ми остане време да пробвам! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасни са, особено тази по - разлятата така да я нарека много ми харесва. Може би по - нататък и аз ще пробвам да сътворя поне една и съответно да ти благодаря че сподели как си ги изработила.

    ОтговорИзтриване
  4. :-)) Направо ме отказа да участвам при Тони! Ами ти обра точките, страхотни кошнички. Скоро ги видях и в друг блог и направо ви се възхищавам на всички , които ги умеете. Браво , поздравления Ели!

    ОтговорИзтриване
  5. Невероятни кошнички, особено тази с периферията е много елегантна. Бях се пробвала и аз веднъж с вестникарската техника, но резултата беше далеш от твоите изпипани кошнички!

    ОтговорИзтриване
  6. Много благодаря за милите думи! Радвам се, че кошничките са ви харесали :)

    ОтговорИзтриване
  7. Ти направо си изплела кошничка! Справила си се страхотно! Скрити заложби има и в теб! А дрешката е тоооооолкова сладка! С тази пък по-голямата асоциацията ми е за бране на цветя сред голяма градина! Невероятен труд си положила, на мен този вид кошнички ми се виждат поне като висша математика, от която съм мнооого далеч!
    Благодаря ти, че се включи в Предизвикателство №2 и че продължаваме да празнуваме заедно!

    ОтговорИзтриване
  8. Страхотни са се получили и двечките!

    ОтговорИзтриване
  9. Страхотни са и двете кошнички! БРАВО!!! Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  10. Ели, тук съм пропуснала, но ще те помоля същото, както и при книгоразделителите. Нека да уточним коя от двете участва, въпреки че имам много дълбоки подозрения коя ще избереш. Да видим дали съм права!

    ОтговорИзтриване
  11. Ще участвам с голямата кошничка, въпреки че мъникът си остава мой любимец :)))

    ОтговорИзтриване
  12. Аз съм начинаеща в занаята и ме интерисува какъв латекс точно използвате след оплитането им?
    Оплела съм две кошнички, но не зная как да ги довърша.
    Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет! Използвах обикновен латекс, който беше останал от боядисването на апартамента - мисля, че е на Оргахим -Русе, доста престоял в мазата. Хубаво е след полагането на първия пласт латекс да се изчака боята да изсъхне и тогава чак да се боядиса втори път, а лака да се сложи след изсъхването и на втория пласт.Успех! :)

      Изтриване
  13. Голяма играчка изглежда, но пък са толкова красиви тези кошници...

    ОтговорИзтриване
  14. Смятам и аз да опитам.От доста време се ровя из нета и гледам клипчета,но определено си заслужава!Поздравления,за начинаещ си се справила като утвърдена кошничарка: )

    ОтговорИзтриване