вторник, 25 октомври 2011 г.

Ябълковият сладкиш на мама

Преди няколко дни, докато се ровичках в сайт за дигитална фотография, попаднах на обявено предизвикателство за заснемане на място, на което сме играли като деца или което свързваме с детството си. Замислих се, че никога не съм имала къщичка на дърво или обособено място за игра. Вярно, че в двора на къщата ни едно време имаше старо черешово дърво, в чиито клони се криехме, обаче и него вече го няма. Дори  детската ми стая, след толкова години и след серия от ремонти, одавна е изгубила облика си и си е останала само с името. Въобще си дадох сметка, че поради изминалите години следите от детското ми присъствие са окончателно заличени.
Тъкмо бях на ръба да започна да се самосъжалявам, когато оптимистът в мен се обади и ми подсказа алтернативен начин  за освежаване на детските спомени-да направя сладкиша на мама с ябълки. Винаги съм го обичала и май дъщерите ми в това отношение (поне) приличат на мен.



Направата на сладкиша не е трудна, за човек, който има все пак някаква представа от готвене. Когато реших да го направя за първи път, начинанието ми се стори доста сложно, но това от една страна се дължеше на липсата на опит, а от друга - на оскъдните обяснения на майка ми, която пазеше като рецепта само списък на необходимите продукти, някои дадени и без количества (например: брашно-колкото поеме; колко всъщност поема?).
Та така, след множество опити и грешки, мога вече да кажа, че ако ми се наложи да приготвям вкусен сладкиш за следобедно неделно парти през есента или зимата, за гости, които искам да зарадвам, то този сладкиш ще е в топ 3 на избора ми. Защо в топ 3-защото все пак изисква повечко време, а рядко се намират доброволци за почистване на ябълките.

Необходими продукти: 
125 гр краве масло (едно малко пакетче);
1 ч.ч. кристална захар;
3 яйца;
1 ч. л. бакпулвер (или половин пакетче);
500-600 гр. брашно (истината е някъде по средата, ако се ползват яйца със средна големина);
1 ванилия

Отделно са необходими: около1 кг ябълки, канела, кристална захар за поръсване на ябълките (4-5 с.л.) и отделно пудра захар за поръсване на готовия сладкиш.

Начин на приготвяне: Брашното се пресява заедно с бакпулвера. В него се прави кладенче, в което се прибавят яйцата, захарта, маслото, нарязано на парченца, големи колкото лешник, и ванилията. Омесва се гладко тесто, което се разделя на две равни части-едната се прибира в найлонов плик хладилника, а другата във фризера.
Ябълките се почистват, обелват и настъргват на едро ренде.
Тестото от хладилника се разточва и се поставя на дъното на тава с диаметър 30 см.
Върху него се изсипват настърганите ябълки, които се поръсват с канела и кристална захар.
Върху ябълките се настъргва на едро ренде останалото тесто, което се е охладило добре във фризера. Ако тестото не е добре охладено и полепва по рендето, към него се прибавя още малко брашно, за да се втвърди.
Пека сладкиша във фурна на 200 градуса около 35 минути, докато стане розов отгоре.
След изваждането се поръсва с пудра захар.

Случвало се е да правя сладкиша с повечко ябълки- когато има много плодове и част от тях са натъртени или има опасност да се развалят. Тогава преди ябълките върху тестото слагам натрошени бисквитки (4-5 бисквити "Закуска"), които да поемат сока от ябълките и да дадат възможност на долната кора да се надигне.
Сладкишът е много вкусен и преди да е изстинал напълно, но е вероятно да се начупи при нарязване. Нас това никога не ни е притеснявало, още повече, че дребните несъвършенства могат да се маскират с топка ванилов сладолед. Ако сладкишът се остави да престои една нощ, проблемите с трошенето отпадат.

Няма коментари:

Публикуване на коментар